After Effects’le Animasyon Yapmaya Ne Dersiniz?

After Effects’le Animasyon Yapmaya Ne Dersiniz?


Bu yazımızda sizlere; nispeten daha cool bir görünüme sahip tasarımları hareketlendiren, kurgu programlarından hallice hazırlanmış, adından da anlaşılacağı üzere gayet efektif bir program olan After Effects’ten bahsedeceğiz. Hem de gerçekten “armut piş ağzıma düş”ten uzak, tamamen el emeği göz nuru ortaya çıkacak after effects ile hazırlanmış 2D bir animasyon ile yazımızda sizlere eşlik edeceğiz.

After  Effects hakkında kısa bir bilgilendirme 

Yapılışı uzun ve emek isteyen ama bir o kadar da öğretici olan animasyonumuza başlamadan önce size After Effects hakkında bilgi vermek istiyoruz. After Effects ve diğer Adobe programları ilk olarak 1993 yılında Adobe Systems tarafından piyasaya sürülmüş olup zaman içinde süregelen geliştirmelerle şu anki halini almıştır. After Effects; sinema, televizyon ve reklam dünyasında en fazla kullanılan programların başında gelmektedir. Program sayesinde çektiğiniz videoların renk ayarlarını yapabilir, videoların üzerine yazılar yazabilir, bant reklamlar yapabilir, hareketli animasyonlar uygulayabilir ve iki videoyu bileştirebilirsiniz. 

Yapılacak proje için kompozisyon oluşturma 

  1. Üst panelde bulunan Composition kısmına tıklayalım. 
  2. Açılan new composition seçeneğine tıkladıktan sonra oluşturacağımız proje için gerekli seçenekleri ayarlayalım.
  3. Projemize ismini verdikten sonra ok diyelim. 

Kompozisyonumuz oluştu bile. 

Proje penceresine dosya çağırma 

Kompozisyonumuzda kullanacağımız dosyaları, proje panelinin üst kısmında yer alan File > Import > File adımlarını izleyerek çağırıyoruz.

Dosyaların işleme koyulması

Proje paneline çağırdığımız dosyaları, işlem yapacağımız panele doğru sürükleyip bırakıyoruz.  Eğer kullanacağımız dosyalar, ayrı bir kompozisyon oluşturacak şekilde ve birden fazla dosya varsa ise dosyaları sürükleyip hemen proje panelinin altında bulunan film şeridi ikonunun üzerine bırakarak dosyamızı doğrudan kompozisyon şeklinde oluşturuyoruz. 

Uzun İnce Yol: Projeyi Uygulama Aşaması

Çağırdığımız harita görselini, istediğimiz biçimde kullanmak ve kıtaların arkasındaki arka plan görüntüsünden ayırmak için Effects&Presets kısmından Color Key efektini kullanıyoruz. Bu sayede dünya haritasının transparan görüntüsünü elde etmiş oluyoruz. Ana ekranın altında bulunan transparan seçeneğine tıkladığımızda da kendi arka plan görüntümüzün üzerinde haritamızı elde etmiş oluyoruz.

Tekrardan bir kompozisyon oluşturup süresini ve adını da ayarladıktan sonra ok’a tıklayarak kompozisyonumuzu oluşturuyoruz. Açılan kompozisyonumuzun içine de harita ismini verdiğimiz diğer bir kompozisyonumuzu atıyoruz.

CC Sphere

Haritamıza küre şeklini kazandırmak için Effects&Presets sekmesine dönüp CC Sphere efektini seçerek devam ediyoruz. CC Sphere efektinin ayarlarına girip gerekli ölçüleri veriyoruz. Daha sonra harita kompozisyonumuza geçip haritamızın renklendirmesinin üzerine Fill efektini uygulayarak gerekli ayarlamaları yapıyoruz.

cc sphere after effects

Şimdi sıra kompozisyonumuzu şekillendirmeye geldi. Açık olan harita kompozisyonumuzun üzerinde yer alan Pen Tool’u seçiyoruz. Bu aracın yanında bulunan Fill kısmını devre dışı bırakarak Stroke kısmını aktif ediyoruz. Buradan kırmızıya yakın bir ton bulduktan ve incelik/kalınlık ayarlarını da yaptıktan sonra, haritamızın üzerine Pen Tool’la çizgimizi çiziyoruz. Bu, aynı zamanda işlem penceresinde otomatik olarak Shape Layer açmamızı da sağlıyor.

Oluşturduğumuz Shape Layer’ın solundaki üçgen piramidin içinde bulunan sekmelere girip sırasıyla Contents > Shape > Stroke 1’e tıklıyoruz. Dash seçeneğine gelerek burada oluşturduğumuz hattın formatının kesik olmasını sağlıyoruz. 

line effect after effects

Manuel olarak verilebilecek bir efekt.

Trim Path

Contents’e geri dönüp hemen yanında bulunan Add’e tıklayarak oluşturacağımız bir animasyonu uygulayacağız. Add kısmına tıkladıktan sonra karşımıza gelen seçeneklerden Trim Paths’i seçiyoruz. 

Trim Paths sekmesi altındaki End seçeneğinin yanında bulunan saate tıklayıp keyframe vermeye başlıyoruz. Tabii bu key’leri rastgele vermeyip belli bir senkron içinde kompozisyonun sonraki oluşumlarını da düşünmeli ve buna göre süreleri eş zamanlı olacak şekilde ayarlamalıyız. 

Verdiğimiz key’lerin tümünü seçili hale getirdikten sonra faremizin sağ tuşuna tıklayarak Keyframe Assistant sekmesine geliyoruz ve buradan Easy Ease’e tıklıyoruz. Bu sayede verdiğimiz animasyon da daha smooth hale gelmiş oluyor.

İşlem yaptığımız panelin hemen sağ üst köşesinde bulunan Bezier Tool seçeneğine tıklayınca çıkan ipe benzer bağlarla oynayarak gerçekleştirdiğimiz hareketler üzerinde daha detaylı oynama yapabilir ve yumuşaklık sağlayabiliriz. 

Harita kompozisyonumuza dönerek oluşturduğumuz küre için gerekli pozisyon ayarlamalarını yapıyoruz. Bunu yaparken dikkat etmemiz gereken şey, küremizin haritada oluşturduğumuz çizgi ile uyumlu ve senkronize bir biçimde hareket etmesi için kendisine gerekli pozisyonları tanımlandırmak olacaktır. Yine Bezier Tool yardımıyla küremize verdiğimiz hareketleri yumuşatmaya giderek senkronu sağlıyoruz. 

İşlemlerimize devam ettiğimiz bu kompozisyon haritamızın herhangi bir noktasında, bir Shape Layer açarak Pen Tool’umuzla bir üçgen çiziyoruz. Bu üçgenimiz, haritadaki hattımızla aynı senkronda gideceği için yine hattımızda verdiğimiz Trim Paths’teki keyframe’leri kopyalıyoruz ve üçgen Shape Layer’ımızın Position bölümüne o key’leri atıyoruz.  Aynı zamanda Shape Layer’a sağ tıklayarak Transform seçeneğine geliyoruz ve Auto-Orient seçimini aktif ederek üçgenimizin çizgimiz üzerindeki dönüşleri, pozisyonunu koruyarak takip etmesini sağlıyoruz.

circle line effects after effect

Circle/Lines Effects

Yaptığımız bu işlemleri daha estetik hale getirmek adına, oluşturduğumuz Shape Layer’ın Scale kısmına gelerek başlangıç ve bitiş noktalarındaki değerleri “0” yapıyoruz ve bu iki key arasındaki aralığı “100” olarak ayarlıyoruz. 

Küçük detaylardan oluşan efekt ve süslemelerimize devam ettiğimiz bu kısımda, Ellipse Tool’u seçerek bir daire oluşturuyoruz. Oluşturduğumuz bu daireden bir kopya alarak belli bir zaman aralığı içinde Scale kısmına gerekli oranları veriyoruz. Sonrasında bu iki keyframe’i seçili hale getirip sağ tıklayarak sırasıyla Keyframe Assistant – Easy Ease’i seçerek hareketimize yumuşaklık veriyoruz. Bunu daha da belirgin hale getirmek adına Bezier kısmını açıp çizgisel grafiklerin üzerinde oynama yapıyoruz.

trim path after effects

Çizgimize Trim Path uygulayarak hareket kazandırıyoruz.

Kopyalamış olduğumuz dairemizi, timeline’da ilk dairenin biraz gerisine gelecek şekilde çekiyoruz. Layer’ların bulunduğu panelden, önceki daire Layer’ımızın Track Matte kısmında bulunan üstteki kopyasını Alpha Inverted Matte > Shape Layer 2 ile Track’ledikten sonra karşımıza basit ve efektif bir görüntü çıkıyor. Dairemizin Scale derecesi “0” olduğunda ortaya çıkan çemberin dış çizgisi, görüntümüzde kirlilik yarattığı için verdiğimiz keyframe’lerin sonuncusunun üzerine tıklayıp Width kısmını 100 iken 100+1 yapıyoruz; böylece bu sorunu da halletmiş oluyoruz. Son olarak bu iki Layer’ı seçili hale getirip sağ tıklayarak Pre-Comp yapıyoruz ve 3 adet Duplicate alıyoruz.

 

Final kompozisyonumuza gelerek burada bir tane Solid oluşturuyoruz. Sonrasında proje penceresinden Import ettiğimiz bir arka plan resmini çağırıyoruz. Mode kısmından Soft Light seçeneğine tıklıyoruz ve çağırdığımız resmin üzerine Effects&Presets kısmından Curves efektini atarak gerekli ayarlamaları kendimizce yapıyoruz.

Harita kompozisyonumuza dönelim. Burada dünya haritası temasını vereceğimiz için bir Solid açıp açık tonda mavi renk kullanarak bir Background oluşturuyoruz.

map composition

Haritaya hareket kazandırıyoruz.

Final kompozisyonumuza dönerek oluşturduğumuz küreden Duplicate alıp, pen tool yardımıyla Shape Layer oluşturuyoruz. Bu Shape Layer’ı, yarım daireye benzer biçimde oluşturuyoruz. Burada amacımız, oluşturduğumuz dünyanın bir kısmını biraz karartmak. Bunu yapmak için de Duplicate aldığımız harita Comp’umuzu, çizdiğimiz Shape Layer’ın üstüne taşıyarak Track Matte seçeneği ile bağlıyoruz ve bağlarken Alpha Track Matte seçeneğini seçiyoruz.

Offset Path

Harita kompozisyonumuzdaki boyutlar üzerinden yeni bir kompozisyon oluşturup mantıklı bir şekilde isimlendiriyoruz. Bu yeni kompozisyonumuzda Ellipse Tool’u seçerek olabildiğince irili ufaklı daireler oluşturuyoruz. Boyutlarının birbirinden farklı olmasına dikkat ediyoruz. Sonrasında bunları tek bir alt başlık altında toplayarak Contents bölümünden Offset Paths efektini veriyoruz. Offset Paths’te Amount kısmına gelerek ilk hareket olarak eksi değerlerde oran verip biraz ilerisine geçtiğimizde artı değerler vererek yapmak istediğimiz hareketi gerçekleştiriyoruz. Key’lerimizi Easy Ease olarak ayarlıyoruz. Effects&Presets kısmına gelip Turbulent Displace efektini uygulayarak bu kompozisyonumuzu sonlandırmış oluyoruz.

Harita kompozisyonumuza tekrardan dönerek oluşturduğumuz efekt kompozisyonunu buraya atıyoruz ve Map Pre Comp’u ile Alphalı Track yaparak verdiğimiz animasyon hareketini kontrol ediyoruz.

Dünyanın üzerinde süzülen bir bulut animasyonu da fena olmaz değil mi? Bunun için bulut isimli yeni bir kompozisyon oluşturuyoruz. Burada Pen Tool yardımıyla bulut şeklinde bir çizim yapıyoruz. Çizime başlar başlamaz işlem penceremizde bir Shape Layer oluştuğunu görüyoruz. Shape Layer’ımızın hemen yanında yer alan imgelerden küp şeklindeki kutucuğu aktif ediyoruz. Kamera kullanacağımız için bu önemli bir adım oluyor. (Not: kamera özelliiğini kullanabilmek için Layer’larınızı 3D yapmalısınız. 2D Layer’ları kameralar görmez.) 

camera after effects

Kamera hareketi verebilmek için gerekli kurulum.

Kompozisyonumuzun içinde bir kamera oluşturmak için, proje penceremizde herhangi bir boşluğa gelip sağ tıklayarak New/Camera’yı seçiyoruz. Ek olarak yine aynı menüden Null Object seçeneğine tıklayarak açtığımız kameranın Parent kısmını Null’a bağlamamız gerekiyor. Bu işlemin neden yapıldığına dair kısa bir açıklama yapalım: Null objeyi bir karton gibi düşünün. Örneğin, taşınıyorsunuz ve bir sürü dvd’niz var ve dvd’leri tek tek merdivenden aşağı götürmek mi yoksa hepsini bir kartona atıp hepsini birden aşağı götürmek mi daha kolay? İşte buradaki ikinci seçenek Null Object oluyor.

Bu işlemleri de yaptıktan sonra harita kompozisyonumuza dönüp buradaki dosyalarımızı harita kompozisyonumuza taşıyoruz. Burada ağırlıklı olarak 2D animasyon yaptık hatırlarsanız. Sadece bulutumuzda kamera hareketleri kullanacağımız için dikkat etmemiz gereken tek 3D Layer, bulut Layer’ı. Bu ayarlamaları yaptıktan sonra Null objemize gelip Y Rotation kısmından gerekli değerleri veriyoruz. Kompozisyonun da istediğimiz zaman aralığında bulunması için Time Line’da gerekli oynamaları yaparak Scale seçeneğinden bulutumuzun büyüyüp küçüleceği aralığı ve ölçüyü ayarlıyoruz. Easy and Wizz seçeneğinden ayarlamaları yapıp küçük dokunuşlarla animasyonumuzu tamamlıyoruz. Son olarak Backgorund dışındaki tüm dosyaları seçili hale getirip Pre-Comp yapıyoruz.

Pre-Comp yaptığımız dosya ,final kompozisyonumuzda yer alacak ve kompozisyonumuza hareket verdiğimizde tüm materyallerimiz de bütünleşik bir biçimde hareket edecektir. Pre-Comp’umuzun Position kısmını açıp gerekli key’leri atadıktan sonra tekrardan Easy and Wizz yardımıyla animasyonumuzu şekillendirmiş bulunuyoruz.

Text Animation

Yukarıda bulunan Tool’larımızdan T imgesini seçip proje ekranımızda metnimizi yazıyoruz. Font’unu text panelinden seçiyor, eklemek istediğimiz efekti de Effect&Presets panelinden seçiyoruz.

Ink Reveal

Kompozisyonumuza eklemek istediğimiz efekt için yukarıda bulunan panelden tekrar Ellipse Tool’u seçerek dairelerimizi oluşturuyoruz. Oluşturduğumuz bu dairelerin hangi zaman aralığında ne kadar büyüyeceğini ayarlamak için Scale seçeneğine gelip oranlamamızı yapıyoruz ve üzerine Glow efekti atarak rengini açıp istersek biraz da dağıtabiliyoruz. Bunları yaptıktan sonra çoğaltıp istediğimiz kısımlara ekliyoruz.

ink reveal effects

Kompozisyonun son halini süslendiriyoruz.

Yeni bir kompozisyonda Ellipse Tool kullanarak bir nokta oluşturuyoruz. Sonrasında Shape Layer’a tıklayıp Contents > Ellipse 1 > Transform: Ellipse 1 seçeneğine tıklayıp, Scale kısmına değer vermeye başlıyoruz. Başlangıç kısmına 0 değerini, bitiş kısmına ise 100 değerini veriyoruz. Key’ler seçili haldeyken Easy Ease yapıyor ve Bezier ile bu hareketimizi daha yumuşak hale getiriyoruz.

Shape Repeater

Contents kısmına geçip hemen yanındaki imleçten Repeater efekti vermeye başlıyoruz. Repeater 1 sekmesini açarak Copies kısmına değerimizi giriyoruz. Devamında Transform: Repeater 1 sekmesinin içine girip Position değerini 0’layarak Rotation kısmına değerimizi veriyoruz. Verdiğimiz Rotation değerlerini, timeline’da gözükmesini ve harekete geçmesini istediğimiz zamanda ve aralıkta giriyoruz. Ardından her zaman yaptığımız gibi hareketlerimizi yumuşatmak için gerekli olan Easy&Ease ve Bezier’i kullanıyoruz.

Map kompozisyonumuzu üst tarafa taşıyarak üzerine Fill efektimizi atıyoruz. Buradan seçtiğimiz rengi küremizin üzerine attıktan sonra Opacity’sini düşürerek rengimizi saydamlaştırıyoruz ve kompozisyonumuzun adını verdiğimiz efekt ile değiştiriyoruz. Ayrıca Radial Wipe efekti atıyor ve değerlerini giriyoruz. Efektimizin ayarlarından Wipe kısmına gelip Counterclockwise’ı seçip Transition Completion bölümünden ayarlamamızı yapıyoruz. Sonra bu kompozisyonumuzdan bir kopya daha alıp geçiş efektimizin göze daha hoş gelmesini sağlıyoruz.

shape repeater after effects

Kompozisyonun tamamlanmış hali karşımızda.

Final kompozisyonumuzda yer alan küremiz üzerinde bir oynama yaparak projemizi tamamlamış olacağız. Buradaki dünya Pre-Comp’umuzun Scale kısmını açıp Keyframe’lerimizi verdikten sonra Ease and Wizz kısmından animasyon hareketimizi de vererek bu kısmı noktalamış oluyoruz.

Shining Star

Son olarak ayrı bir kompozisyonda Pen Tool yardımıyla bir çizgi çizerek Contents kısmına geçip Add sekmesinden Trim Paths’i seçiyoruz. Burada Start ve End kısımlarına key’lerimizi vererek Bezier Tool’u kullanarak hareketimizi yumuşatıyoruz. Tekrardan Add kısmına gelerek Repeater animasyonunu aktif ediyoruz. Copies seçimine girerek çizgilerimizin sayısını arttırıp Transform: Repeater 1 kısmında Position seçeneğine 0 değerini veriyoruz. Sonrasında Rotation kısmına gelip hazır animasyon sağlamak için kod yazarak animasyonumuzu vermiş oluyoruz. Daha sonra da Anchor Point seçimine değer vererek çizgilerimizin rengini ayarlıyoruz. Böylece animasyon hareketimizi tamamlamış oluyoruz. Ana kompozisyonumuza dönüp Time Line’da bu Layer’ı ayarladıktan sonra animasyonumuzun sonuna gelmiş oluyoruz. 

Bu yazımızla yeni şeyler öğrenmenize yardımcı olabildiysek ne mutlu bize! 

11
like
3
love
0
haha
0
wow
0
sad
1
angry

1 comment

Yorum yap

+ Leave a Comment