DİKKAT!!! Hızlı tren üretebilmemize çok az kaldı!

DİKKAT!!! Hızlı tren üretebilmemize çok az kaldı!


BATI KAFASI DOĞU KAFASI

“Batı kafasıyla otomobil yaptınız ama doğu kafasıyla benzin ikmalini unuttunuz.” demişti Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel Paşa; 1961 yılında tasarlanan ve sadece 129 günde üretilen Devrim Arabası‘nın ardından.

Zamanında gerçekleştirilmiş ve de zamanından öte bu projede her şeyi değiştirecek küçük ama etkili bir hata.

1961 yılında tasarlanan ve sadece 129 günde üretilen Devrim Arabası.

Devrim arabasının yapım aşamasında, o tarihlerde hiçbir araçta yokken, ilk defa, yan ayna ve ayarlanabilir direksiyon konulması önerisinin yapıldığını ama kabul edilmediği için uygulanmadığını biliyor muydunuz?

Halbuki ayarlanabilir direksiyon, Devrim arabasının ortaya çıkışından sadece 2 ay sonra Chevrolet tarafından dünyayı değiştirecek bir yenilik olarak lanse edilmeye başlanmıştı.

Ne garip değil mi? Trajik hatta.

Eskişehir Cer Atölyesi’nde üretilen ilk yerli, buharlı lokomotif, Karakurt.

PEKİ ARDINDAN NELER YAŞANDI?

Devrim arabasının başarısızlığı, öncesinde, 1958 yılında, şimdiki TÜLOMSAŞ Fabrikası’nda, o tarihteki adı ile Eskişehir Cer Atölyesi’nde üretilen ilk yerli, buharlı lokomotif, Karakurt’un da bir anda unutulmasına neden oldu.

121 yıl önceki adıyla Eskişehir Cer Atölyesi, şimdiki adıyla ise TÜLOMSAŞ.

80’li yıllara gelene kadar da zaten farklı bir deneme yaşanmadı. Ancak 86’da yapılan Teknoloji Transfer Anlaşması ile lisanslama sistemi üzerinden çeşitli ülkelerden temin edilen parçalarla dizel lokomotiflerin belirli bölümlerinin üretimine başlandı.

159 yıllık TCDD ve 121 yıllık TÜLOMSAŞ, Devrim arabasının ardında bıraktığı izden midir bilinmez bir daha yüzde yüz yerli üretim anlamında herhangi bir girişimde bulunmadı.

Ta ki günümüze kadar…

159 yıllık TCDD'nin simgesi haline gelmiş Haydarpaşa Tren Garı.

BAĞIMLILIKTAN KURTULMA ZAMANI

Dünyada raylı sistem teknolojileri ve motor üretimleri hız kesmeden devam ederken, biz yerli tren parçaları üretebiliyor olmamıza karşın motor ve aksamları konusunda dışa bağımlı olmanın önüne bir türlü geçemedik.

Dizel motorlardan elektrikli motor sistemlerine geçiş ve ardından hızlı trenlerin üretilmesi.

Zaten malzeme ve yazılım anlamında gereksinimlerimizi hala yurt dışından edinirken, içine dahil olunması zor bir gelişim süreci.

Derken…

Tübitak Marmara Araştırma Merkezi; Tübitak MAM.

ARTAN KABİLİYETLER VE SİSTEMATİK

Tübitak Marmara Araştırma Merkezi’nde süre gelen çalışmalar doğrultusunda artan kabiliyetler, asırlık bir hayalin üzerindeki tozu silecek sistematik bir çalışmayı da beraberinde getirdi.

TCDD’nin 159 yıllık deneyiminden ilham alarak, TÜLOMSAŞ ve TÜBİTAK MAM iş birliğiyle yepyeni bir projenin adımları atıldı.

Bizi geleceğe taşıyacak bir adım…

Türkiye'nin yüzde yüz yerli ilk elektrikli lokomotifi, E-1000.

YÜZDE YÜZ YERLİ YÜZDE YÜZ MİLLİ

Tüm laboratuvar, yazılım ve alt yapı çalışmaları, fabrika-yol testleri, prototip üretimi, lokomotif yönetim sistemleri, cer konverteri tasarım ve üretimi, çekiş kontrol sistemleri, kayma ve kızaklama kontrol sistemleri, geri kazanımlı frenleme teknolojisi gibi günümüze kadar hep yurt dışından temin ettiğimiz tüm gereksinimler, tüm süreçleriyle beraber artık yüzde yüz yerli üretiliyor.

Hızlı tren üretebilmemize çok az kaldı.

4 yılda tamamlanan, 18 elektronik mühendisi, 14 makine mühendisi ve 8 teknisyenin yer aldığı ilk milli elektrikli lokomotif “E1000” raylara iniyor.

Dört yılda tamamlanan dev proje

DİKKAT! HIZLI TREN ÜRETEBİLMEMİZE ÇOK AZ KALDI

8 Ekim 2015 tarihinde Eskişehir’deki TCDD Hasanbey Lojistik Merkezi’nde gerçekleştirilen törene; Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık ile Milli Eğitim Bakanı Prof. Dr. Nabi Avcı, ve çok sayıda davetli katıldı.

8 Ekim 2015 tarihinde Eskişehir 'deki TCDD Hasanbey Lojistik Merkezi 'nde gerçekleştirilen törenle, E-1000 raylara indi.

Törende konuşan Bakan Işık, “E1000 Yerli Elektrikli Lokomotif” projesine katkıda bulunanlara teşekkür etti.

Törende bir konuşma yapan TÜLOMSAŞ Genel Müdürü Hayri AVCI ise şunları söyledi;

“Bugün tarihe not düşüyoruz. Bu projenin devamı olarak; 2016 yılından itibaren kendi markamızı taşıyan ana hat elektrikli lokomotiflerin üretimine geçmeyi hedefliyoruz. Bu kapsamdaki nihai hedefimiz ise milli yüksek hızlı trenlerimizi üretmektir. İşte bugün böyle bir vizyonun gerçekleşeceğinin müjdecisi olan bu projenin başarı ile tamamlanmasının haklı gururunu ve sevincini yaşıyoruz. Bu projede emeği geçen TCDD, TÜLOMSAŞ, TÜBİTAK  MAM ve özel sektör firmalarımızda görev yapan mühendis ve işçi, tüm arkadaşlarımıza gönülden teşekkür ederim.”

"E1000 Yerli Elektrikli Lokomotif projesinde katkıda bulunan herkese teşekkürler." Bilim,Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık

Tamamı yerli üretim olan E1000 için üretilen 1MW gücündeki elektrikli motor, geleceğin 6-8 megawatt gücündeki hızlı trenlerini üretebilmemiz için gereken tüm ar-ge ve üretim sürecine ışık tutacak.

"Bugün tarihe not düşüyoruz." TÜLOMSAŞ Genel Müdürü Hayri AVCI

TÜRKİYE’NİN YÜZDE YÜZ YERLİ İLK ELEKTRİKLİ LOKOMOTİFİNİN TANITIM FİLMİ

1MM Ofisi telefonuna gelen bir arama tüm işleri bir anda başka bir boyuta taşıyacak nitelikte.

Çünkü arayan TÜBİTAK MAM‘dan Nuh Bey;

– Türkiye’nin ilk elektrikli lokomotifini yaptık ve tanıtım videosunu hazırlamanızı istiyoruz.
– ???
– Alo, orada mısınız?
– TABİİ Kİ BURADAYIZ VE DE EVET, HADİ YAPALIM!
– Ama çekimler için sadece 1 gününüz, filmi yayımlamak için ise 1 haftamız var.
– Roger that!!

Hemen tüm ekipman arabaya yüklenir ve Eskişehir’e yola çıkılır.

Tübitak MAM ve TÜLOMSAŞ ortaklığıyla TCDD için yürütülen E1000 projesi.

Tübitak MAM ve TÜLOMSAŞ ortaklığıyla TCDD için yürütülen E1000 projesinin denemelerinin yapıldığı TCDD Hasanbey yerleşkesine vardığımızda ise yıllar önce kaçmış bir fırsatın en gerçek haliyle karşılaşılır 🙂

TCDD Hasanbey Yerleşkesi

O TREN BURAYA GELECEK

Almanya’dan dayın gelir de çantadan rengarenk teneke bir tren çıkarır ya hani. O vakte kadar oynadığın tahta kılıçlar, arabalar falan bir kenara atılır hemen. O teneke trendir artık oyuncakların yıldızı. Çok acayip. Hele benim gibi doğup büyüdüğü şehrin ortasından tren yolu geçen bir çocuk için oyuncakların süper starı. Daha sonraları o trenlerin elektrikli versiyonları falan da çıktı da bizim oyuncak yaşımız çoktan geçmişti maalesef.

Derken…

Gelecek için büyük bir adım.

Türkiye’nin ilk elektrikli lokomotifi ve çekimleri rahat rahat yapabilmemiz için tüm gün bize tahsis edilen bir tren yolu.

İnsan daha ne ister?

Cevabınızı duyar gibiyim; tabii ki o lokomotifi kullanmak.

Asırlık hayal.

Yıllar önce o elektrikli treni kullanamamıştım ama artık ne kadar istediysem yıllar sonra gerçeğini kullandım. Sadece kullanmak da değil ekip olarak hayatımızda ilk defa sefere açık bir tren yolunda, bir lokomotifin burnunda, rüzgara karşı yolculuk yaptık.

ASIRLIK HAYAL, 4 YILLIK PROJE VE 1 HAFTALIK PRODÜKSİYON

ASIRLIK HAYAL, 4 YILLIK PROJE VE 1 HAFTALIK PRODÜKSİYON

Tabii ki Eskişehir’e sadece tren kullanmaya gitmedik 🙂

Milimadamları iş başında..!!

Malum çekim yapabilmek için sadece ve sadece tek günümüz vardı. Hava çekimleri, tren üzerinde hareketli çekimler ve zaman kısıtlamasından dolayı deneyebildiğimiz (riskli de olsa) ne kadar teknik varsa uyguladık. Böyle köklü ve önemli bir proje için o kadar insan risk almışken bizim aldığımız risk, açıkçası, pek umurumuzda olmadı.

1 günlük çekim ve 3 günlük; modelleme, animasyon ve kurgu süreci.

1 günlük çekimin ardından, prodüksiyon aşamasında E1000’i baştan aşağı ve de sıfırdan 3D modelledik, animasyonları hazırladık, kurgu ve seslendirmenin ardından da filmin tamamını 1 hafta içerisinde teslim ettik.

E1000 ülkemiz adına ve de geleceğe dair hepimize çok şey öğretecek.

E1000’in ülkemiz adına ve de geleceğe dair hepimize çok şey öğretecek olmasının yanı sıra bize de bildiğimiz ama hayatın süratinden yer yer unuttuğumuz bir öğretiyi tekrar hatırlattı; insan işini eğlenerek yaptığında aldığı sonucun tarifi yok.

ASIRLIK HAYAL, 4 YILLIK PROJE VE 1 HAFTALIK PRODÜKSİYON.

Ama filmi var 🙂

Buyrun sizi şöyle alalım:

2
like
3
love
0
haha
0
wow
1
sad
0
angry