Sonsuza Giden Tasarımlar için; Vertical Scrolling

Sonsuza Giden Tasarımlar için; Vertical Scrolling


Single Page tasarımların, test aşamasındaki bir girişimden aktif bir şekilde takip edilen bir trende dönüşümüyle, dikey scroll’lama aksiyonu zamanla spot altındaki yerini buldu. Bu süreçte de tasarımcılar, dikey scroll’lama geliştirme üzerine dev atımlar atmaya başladılar.

Düşündüğümüzde, dikey scroll’lamaya dayalı bir site tasarlarken genelde yaratıcılığı geri planda bırakıp kullanıcı dostu bir yapı oluşturmaya çalışırız. Zaten ikisini bir arada dengeli bir şekilde uygulamayı becerebiliyorsanız elinizde ekol bir tasarım var demektir. Doğal bir eğilim olarak, belirgin bir aksiyona alıştıkça onun için daha çok sabredebilir hale geliyoruz. Internet alışkanlıklarımız içinse bunun tam tersi geçerlidir. Hayatımız giderek web merkezli olduğu için onu idame ettirirken yaşadığımız sabırsızlık gün geçtikçe artmaktadır. Bu yüzden bizi A noktasından B noktasına götürene kadar ömrümüzden zaman çalan sitelerde dolaşmayı artık pek tercih etmiyoruz. “üç tıklama kuralı” yürürlükten çıkalı çok oldu. Artık bir web sitesi üzerindeki özel bir bilgiye ulaşmanın yolunun daha az tıklamaktan, hatta hiç tıklamamaktan geçmesini istiyoruz. İşte bu noktada devreye “single page” web siteleri giriyor ve dikey scroll’lama konusunda dev adımlar atılıyor.

2014 web tasarımcıları için yoğun bir yıl oldu ve webmaster’lar sayfasız web sitelerine yönelmeye başladılar. 2015’te de dikey scroll’lama bir fenomen olarak merkezdeki yerini koruyacak. Doğru düzgün yapabileni hala çok az ama bu konuda bayağı bir örnekle karşılaşacağız.

Haydi gelin önümüzdeki sene bizi neler bekliyor bir bakalım:

SEO Üzerine Zorluklar Baş Gösterecek

Olayın SEO açısından kötü tarafı doğal olarak sitenin yapısından ötürü bütün içeriğin tek bir sayfa üzerinde yer almak durumundadır. Buna bağlı olarak da anahtar kelimeler, aynı sayfa üzerinde görünür olmak zorundadır. Bu da işi anahtar kelime tıkıştırmalı bir çalışmaya dönüştürür. Sonuç olarak da, anahtar kelimelerin aynı sayfada karşımıza devamlı çıktığı, pek de doğal gözükmeyen bir görüntüyle karşılaşırız. Bu durumun da arama motoru sıralamalarına olan etkisi göz ardı edilemez elbette.

Diyelim ki yazılım geliştirici bir firmanın web sitesini yayına aldınız. Bu firma; PHP, WordPress ve Android geliştirme servislerini sunuyor olsun. Öncelikle bütün bu servislere dair bilgi, aynı sayfa üzerinde yer almakta ve her servis için birbirinden tamamen farklı anahtar kelime setleri bulunmaktadır. Düşünsenize, art arda “Android geliştirici aranıyor!”, “ PHP geliştiricisi aranıyor!”, “Wordpress geliştiricisi aranıyor!” diyerek ilanları girdiğinizi! Arama motorları, sitenin ne üzerine olduğunu anlamakta bile güçlük çekecek ve bu da sıralamadaki yerinizi kötü etkileyecektir.

Bununla birlikte, web uzmanlarınız ve geliştiricilerinize, bu durumun üstesinden gelmek için en büyük çabayı gösterecekleri konusunda güvenebilirsiniz. Şirketlere ait blog sayfaları gün geçtikçe çoğalıyor, ancak oyundaki bazı büyük oyuncular için blog sayfalarının sıralamadaki etkisi hala küçümsenmeye devam ediyor. Web sitenizin anasayfası bütün mecburi içeriği ve “call to action” düğmelerini barındırmakla yükümlüdür. Blog sayfanız ise size sektörle ilgili içeriklere yer vereceğiniz ve bu sayede yeni okuyucular edinirken -en önemlisi de- kendi anahtar kelimelerinizi kullanabileceğiniz bir alan sunmaktadır.

Hikaye Anlatımı İşin İçine Daha Çok Girecek

Herhangi bir kullanıcı, dikey scroll’lama özellikli bir web sitesinde yer alan grid çizgili yolların kullanımına zamanla alışabilir ve bu sayede marka çevresinde bir hikaye oluşturabilir. Bu anlatım, birkaç interaktif öge ile desteklendiğinde daha ilginç bir hale bürünebilir. Bu anlatıma dair örnekleri bu yıl daha çok göreceğiz. Aynı zamanda markaların -hedef kitleleriyle web üzerinden iletişime geçerken- hikayelerini “dikey scroll” yoluyla kurguladıklarına da şahit olacağız.

Minimalizme Daha Çok Odaklanma

Markaya dair bütün bilgi, yalnızca bir sayfa üzerinde sergilendiğinden bu sayfa kendi başına bir site olarak çok büyük boyutlu olacak; bu da bizi minimalizme itecektir. Sayfanın üzerine atacağınız cilalarla, sunucunun can çekişmesine sebebiyet verebilir ve sitenin yavaş açılmasına neden olabilirsiniz. Flat tasarımlar web aleminde yerini çoktan sağlamlaştırmış durumdadır. Bu yüzden tek sayfalık siteler karşımıza daha çok çıkacaktır.

Popüler görüşün aksine; flat tasarımlar, görsel bağlamda göz alıcı ve canlı olan türdeşleri kadar etkileyici olabilirler. İhtiyacınız olan tek şey, güvenilir ve üstün yetenekli ellerden çıkacak özenli bir çalışma gerçekleştirmek.

Kabul Edelim: Ortada Bir Çok Pespaye Örnek Var

Dikey scroll’lama tam anlamıyla olmasa da bir biçim değiştirici olmak için kullanılıyor. En başından beri süregelen bütün şekil değiştiricilerde olduğu gibi, ilk zamanlarda “dikey scroll sayfalar”ın kaba saba örneklerini görmemiz olası. Ne yazık ki konsepti daha yeni yeni anladığımız için ortaya oldukça kötü örnekler çıkmakta.

Flash teknolojisinin, web tasarımı nasıl değiştirdiğini hatırlıyor musunuz? Her şey daha parlak, canlı ve süslü bir hale gelmişti. Bununla birlikte, çok kötü kullanılarak tasarlanan ve etkileyici olmayan bir biçimde sunulan flash web sitelerini de görmüştük. Bu örnekler hem üslup konusunda çok kötülerdi hem de hantal bir şekilde çalışıyorlardı. Flash ögelerinin, yanlış konumlandırması sonucu gösterilmesi gereken en önemli bilgilerin önüne geçmesinden ya da bu ögelerin garip garip şekillerde çıkmasından bahsetmeyelim bile.

İşlerin bu sefer farklı ilerleyeceğine inanıyor olsak bile; dikey scroll’lama flash ile kader ortağı olacaktır. Yanlış adımlar atan tasarımcılara rastlamışsınızdır. Sayfaların, Noel şenliği havasında çanlar, düşen kar taneleri ve düdüklerle tasarlandığı örnekler mevcut. Buradaki tasarım felaketine sebep olan şey ise; okuyucunun, sayfada yer alan bu gereksiz ihtişamdan gözlerini alamayıp arka plandaki önemli bilgiye erişememesidir.

Sayfa üzerinde yaratmak istediğiniz büyüleyici havanın etkisi çok kısa olacaktır. Bunun üzerine bir de kullanıcıların siteye sadece istedikleri bilgiyi almak için girip hemen yola koyulduğunu düşünün. Bu durumda tasarımınız, kullanıcıların istekleri önünde bir engel teşkil edebilir. Böylece rakibinizin sayfasına yönelmeleri, bu kullanıcıların sadece birkaç saniyesini alacaktır. Bu yüzden bunlardan kaçınmak için tepelere çıkıp bağırıp çağırsanız da 2015 yılı sizi pek dinlemeyecek.

Bütünlükten bir poster çocuğu gibi sıyrılan dikey scroll’lamayı, oldukça yaratıcı ve etkileyici bir şekilde önümüze getiren web siteleri de göreceğiz.

Mobil Kullanıcılar İki Elle Tutunacaktır, Markalar Gibi

Mobil için üretim süreci şimdiden sağlam temellere sahip oldu. Artık bütün markalar, mobil kullanıcının isteklerine cevap verebilen web sitelerine sahip olmak durumundadırlar. Bu, hedef kitlelerinin büyük çoğunluğunun onlara mobilden erişmeye çalışmasından kaynaklanmaktadır. Bu yüzden arayüzün açık seçikliği, kullandığımız ekranların küçüklüğü de göz önüne alınırsa çok önemli bir etken oluyor.

Dikey scroll’lamalı web siteleri, doğal olarak akıllı telefon ve tabletler için biçilmiş kaftan oluyor. Kullanıcıyı menü bağlantılarını aramaktan kurtaran dikey scroll’lama sayesinde basit bir parmak dokunuşuyla gereken bilgiye ulaşabiliyoruz.

Mobil içerik tüketimini göz ardı eden markalar, istatistikler üzerinden bilinçlenecek ve bu yolda çalışmalarına başlayacaklardır.

İçerik, Küçük Bloklar Halinde Bölünmeye Devam Edecek

Asıl anlamı içeren, mesajınızı direkt verebilen ve büyük resmi görmemizi sağlayan güçlü içeriğe artık daha çok ihtiyacımız var. Hedef kitlenizi, küçücük bir enformasyon için bile scroll’lamaya ittiğinizi düşünürsek firmanız ve hizmetleriniz üzerine uzun vaazlar vermeyi bırakmak durumunda kalırsınız.

İçeriğiniz gıcır gıcır ve oldukça zeki olmalı. Mesajınızı olabildiği kadar az kelimeyle aktarmalısınız. Bu noktada da konunun uzmanlarından yardım almanızda fayda var. Günümüzde firmalar, sayfaları için düşük maliyetli içerik yazarlarını işe alıyorlar. Ancak dikey scroll’lama bu durumu değiştirecek ve yetenekli yazarların önünü açacak. Sıradan ve monoton içeriklerle dolu web siteleri, kelimelerin değerine ışık tutan sitelerin altında ezilmeye başlayacak.

Satılmayacak İçeriği Köşeye İtmek

Bu trendin bir sonucu olarak firmalar; geçmişlerini, hikayelerini ve bir marka olarak nasıl büyüdüklerini anlatan amaçsız hikayeleri bırakacaktır. Eğer bunu düzgün bir şekilde becerebilirlerse, odak noktasının gerçekte olması gereken yere, yani satışa yönelmesini sağlayabilirler. Etkileyici bir hikaye bunu başarabilir; ama bu asla muhtemel bir tüketicinin, “Satın Al” ve “İletişime Geç” butonlarına basması için ikna olmasını sağlamayacaktır.

Dikey scroll’lama, maksadınız ve niyetiniz ne olursa olsun, kişileri web sitenizle ilişkilendirmek için çok sağlam bir yoldur. Web sitenizin daha erişilebilir ve daha tepkisel olması için göstereceğiniz çaba çok değerlidir. Bunu doğru ve efektif bir şekilde uygularsanız web siteniz ve içeriğiniz, ortalama bir kullanıcın isteklerine cevap verecek bir senkrona girecektir.

1
like
0
love
0
haha
0
wow
0
sad
0
angry