Web Tasarımında Infinite Scrolling ve Kullanıcı Deneyimine Etkileri

Web Tasarımında Infinite Scrolling ve Kullanıcı Deneyimine Etkileri


Kullanıcılar günümüzde infinite scrolling (sonsuza kadar scroll yapmalı) tasarım tekniğiyle bir hayli içli dışlı olmuş durumda. Bir sayfa ya da uygulama üzerinde aşağıya doğru indikçe sayfa ya da uygulamanın kendisini yenileyerek içerik göstermeye devam etmesine dayalı bu tekniğe örnek olarak Facebook duvarını verebiliriz.

Görünürde, pagination’ın yerine geçecek daha kullanıcı dostu bir deneyim sunması beklenen infinite scrolling, günümüzde daha da yaygınlaşmış durumda. Peki gerçekten de kullanıcı deneyimine katkısı, bahsedildiği kadar çok mu?

Bazen basmakalıp bilgelik, ölümüne hatalı olabiliyor. Buna infinite scrolling muhabbeti de dahil. Eğer böyle bir tasarım tekniği herkes tarafından en iyi fikir olarak kabul görecek bir hale geldiyse; bu durum aynı zamanda o tekniğin aşırı kullanılmış olduğunu da gösterir. Infinite scrolling’de de durum bu şekilde cereyan etmiştir.

DARBE ALAN SAYFA PERFORMANSI

Web dünyasında, sayfa yükleme hızı her şeydir. Araştırmalar gösteriyor ki sitenizde yer alan sayfalardan birinin yavaş yüklenmesi, ziyaretçilerin siteden ayrılmalarına ve sayfaya geri dönme oranlarında genel bir düşüşe sebebiyet vermektedir.

Sitenizde yer alan sayfalardan birinin yavaş yüklenmesi, ziyaretçilerin siteden ayrılmalarına ve sayfaya geri dönme oranlarında genel bir düşüşe sebebiyet vermektedir.

Siteniz estetik açıdan mükemmel olsa da mükemmel grafiklerle bezense de hızlı bir şekilde açılmadıktan sonra kullanıcı açısından tüm bunların hiçbir önemi yoktur.

Infinitie scrolling tasarımına sahip sayfalarda, kullanıcılar sayfayı aşağı doğru kaydırdıkça, her scroll’da daha çok içerik yüklenmektedir. Buna bağlı olarak da sayfanın performansı giderek düşer, kullanıcı deneyimi de bu bağlamda kötü etkilenir.

Tabii ki bunu uzun uzun scroll yapılması gereken bütün siteler için söylemiyoruz. Ama barındırdığı içeriği görüntülemek için daimi surette çaba sarf etmek zorunda kalan bir sayfanın performansı, kullanıcı deneyimi açısından risk yaratmaktadır. Hele bir de sayfa çok uzunsa vay halinize.

infinite scrolling UX

Google Plus’ı hala kullanan var mı? Hatırlarsanız Google Plus da infinite scrolling kullanıyordu ve bu tasarım tercihinin o kadar da iyi bir fikir olmadığını Sony’nin Google Plus sayfasına girince görebiliyoruz. Kullanıcılar, firmadaki gelişmelerle ilgili tonla içerikle karşılaşıyorlar. Fakat birkaç ay geriye gitmek istediklerinde uzun süre infinite scroll yapmak zorunda kalıyorlar. Buna devam ettikçe sayfa daha geç açılıyor ve kullanıcı deneyimi sekteye uğruyor.

SCROLL POZİSYONU UNUTULDU

Sonsuza kadar scroll yapmaya mecbur olan kullanıcıların en büyük şikayeti, belirli bir süre scroll yaptıktan sonra sayfanın konumunun tarayıcı tarafından sabitlenmemesi oluyor. Bu da diyelim ki aşağıya doğru kilometrelerce scroll yaptığınız sayfada bir linke tıklayıp o linkten geri döndüğünüzde, asla ve asla aynı yere gelememeniz demek olabilir. Gerçekten de kullanıcıyı delirten bir durum.

Açtığınız ilk sayfaya döndüğünüzde aynı noktaya gelebilmeniz için yine scroll yapmanız gerekmektedir. Bu da oldukça uzun bir zaman aldığı için kullanıcı açısından can sıkıcı bir durum olmaktadır. Bunun sebebi de infinite scroll tasarımına sahip sayfaların, kullanıcı sayfadan ayrıldığında scroll noktasını resetlemeleridir.

Bu probleme dair en iyi örneklerden biri Creative Cruise’un bol scroll ihtiyacı doğuran sitesi olabilir. Web tasarımının eşsiz bir örneği olan bu sitede, batıdan doğuya doğru scroll yaparak ilerleyen bir hikaye anlatımı kullanıcıya sunulmaktadır. Yani sayfayı aşağıya doğru kaydırdığınızda, aslında sağa doğru ilerleyen bir sayfa yapısı bulunmaktadır.

creative cruise web page

Diyelim ki sayfayı kaydırmaya başladınız ve Herengracht 506’ya kadar geldiniz. Bu da yolculuğumuzun 5. durağı demektir. Yani sondan ikinci durağa geldiğiniz için artık yolun tamamına yakın bir bölümünde ilerlemiş ve bir yerde olayı kapmış durumdasınız. Yine de bir anda bu tekne gezisi hakkında daha başka şeyler öğrenmek istediniz. Belki de bu enteresan tasarım, hayal gücünüzde sıçrama yaratmış olabilir.

Evet, şimdi sayfanın en tepesindeki “About the Cruise” linkine tıklayalım. Bu sayede daha çok şey öğreneceğiz değil mi? Tekne gezisi hakkında gerekli bilgiyi aldıktan sonra geri döndüğümüz zaman neyle karşılaşalım? Herengracht 506’dan devam etmemiz gerekirken, en başa dönmüşüz! Infinite scroll, bütün deneyimi resetlemiş durumdadır ve bu yüzden en baştan başlamamız gerekmektedir.

Çok can sıkıcı değil mi? Bir bilgisayar oyununda kaldığınız yeri doğru düzgün “save” edemediğiniz için bölüme en baştan başlamışsınız gibi.

FOOTER’LARIN KULLANIMI ÇOK ZORDUR

Bir sitenin footer’ı, ziyaretçiler için önemli birçok bilgiyi barındırmakla yükümlüdür. Hakkında, iletişim ve gizlilik sözleşmesi gibi önemli bağlantılar burada yer almaktadır. Kullanıcılar da bu bilgilere hızlı bir şekilde ulaşmak isteyebilirler. Ne yazık ki infinite scrolling bazen kullanıcının footer’a ulaşmasını imkansız kılabilir. Bu da kullanıcının bahsettiğimiz linklere ulaşmasını güçleştirmektedir.

Infinite scrolling gibi; her yerde kullanılan, yaygın ve popüler bir tasarım düzeni, mükemmeliyetten hala oldukça uzaktır.

Belirli bir noktaya kadar scroll ettikten sonra, footer’daki önemli bir linke tıklamak istiyorsunuz diyelim. Peki neyle karşılaşıyorsunuz? Infinite scroll özelliği devreye giriyor ve footer yerine farklı bir içeriğe doğru yol alıyorsunuz. Bu da scroll yapmaya devam edeceğiniz bir kısır döngü yaratıyor. Pek de tatmin edici bir deneyim sayılmaz.

Bu konuya örnek olarak da Bing Images’ı verebiliriz. Örneğin “candy” kelimesini arattınız. Karşınıza ucu bucağı olmayan bir görsel deryası çıkar. Sayfanın altındaki “See more images” butonuna tıkladığınızda ise footer aşağı doğru itilmeye devam eder.

bing görselleri sayfası

Burada öne çıkarmak istediğimiz şey, örneğin, footer’da yer alan “learn more” ve “help” gibi önemli linklere ulaşmanın her scroll’da daha da zorlaşıyor olmasıdır. Burada infinite scrolling bir yerde footer’a ulaşmayı imkansız hale getirmektedir.

ÜZERİNDE ÇALIŞILMASI LAZIM

Infinite scrolling, her ne kadar popüler bir tasarım unsuru haline gelmiş olsa da hala üzerinde çalışılması gereken ve mükemmellikten uzak bir durumdadır. Tasarımcıların; infinite scrolling’i kullanmadan ve müşterilerine bu özelliğe sahip bir siteyi teslim etmeden önce, infinite scrolling’in kilit noktaları üzerinde kafa yormaları ve kendilerini geliştirmeleri gerekmektedir.

Evet, infinite scrolling, içeriği farklı sayfalara yaymanın yarattığı zaman kaybına dair alternatif bir çözüm olabilir ama kendi sorunlarını yarattığı da bir gerçektir.

Bahsettiğimiz bu sonsuz vagona binip ilerlemeye başlamadan önce tasarımcıların infinite scrolling’i artı ve eksileriyle değerlendirmeleri gerekmektedir. Sonuçta müşterinizin sitesinin ziyaretçileri de uzun süren sayfa yüklemeleri, scroll pozisyonlama sorunları ve ulaşılamayan footer’lardan daha iyisini hak etmektedirler.

12
like
0
love
0
haha
0
wow
0
sad
3
angry

+ Henüz yorum yapılmamış

Yorum yap